Kā tieši darbinieku iesaiste ietekmē biznesa rezultātus?

28.10.2021 / Eiro Personāls

No loģikas aspekta spriežot – piekritīsiet taču, ka neviena biznesa vadītājs apzināti neizvēlētos nepieņemt stratēģijas, kas viņa biznesu padarītu četras reizes veiksmīgāku par konkurentiem? Tad kāpēc darbinieku iesaiste nav galvenā stratēģija teju jebkurā uzņēmumā? Jo tieši tik nozīmīgi (saskaņā ar 2020. gada Gallup pētījuma datiem) darbinieku iesaiste ietekmē uzņēmuma darbības rezultātus.

Tātad Gallup nupat secināts, ka uzņēmumiem ar visaugstākajiem darbinieku iesaistes rādītājiem ir četras reizes lielākas izredzes gūt panākumus nekā uzņēmumiem spektra pretējā galā. Kāpēc tā?

Nu, tas tiešām ir diezgan vienkārši. Proti, uzņēmumi ar, teiksim kā ir, sliktu darbinieku iesaisti darbojas vāji, jo zemā darbinieku iesaiste negatīvi un tiešā veidā ietekmē astoņus galvenos uzņēmējdarbības izpildes rādītājus. Tie ir:

1. darba ražīgums,

2. rentabilitāte,

3. darba kavējumi,

4. drošības starpgadījumi,

5. klientu vērtējumi,

6. kvalitāte (t.i., defektu skaits),

7. krāpšanās (t.i., zādzību apjoms), un

8. apgrozījums (gan uzņēmumiem ar augstu apgrozījumu, gan ar zemu).

 

Uzņēmumi, kas atrodas augšējā kvartilē, salīdzinot ar apakšējo, saņem par 10% labākus klientu vērtējumus, ir par 21% produktīvaki un par 22% pelnošāki. Tāpat arī citos rādītajos ir ievērojamas atšķirības – darbinieki kavē darbu par 37% retāk, par 65% retāk izvēlas pamest darbavietu, krāpšanās gadījumu konstatēts par 28% mazāk, un drošībā un kvalitātē šie uzņēmumi pārspēj konkurentus par 41 procentpunktu.

Nu, lūk, cipari visai daiļrunīgi - augsta darbinieku iesaiste nozīmē mazāku kavējumu skaitu, lielāku apgrozījumu, mazāku zādzību skaitu un mazāk pakalpojuma vai produkta “brāķu”. Šiem uzņēmumiem raksturīgāka lielāka drošība, rentabilitāte un labāka kvalitāte. Un laimīgāki klienti!

Bet globālais secinājums ir tāds, ka uzņēmumi, kuros ir labāki darbinieku iesaistes līmeņi, ievērojami pārspēj konkurentus visās jomās.

 

Darbinieku iesaiste un produktivitāte

Turklāt pastāv nozīmīga saistība starp darbinieku iesaistīšanos darbā un produktivitāti.

Vienkārši sakot - jo vairāk darbinieki strādā, jo mazāk resursu ir nepieciešams, lai sasniegtu rezultātus. Varat aplūkot iepriekšējos Eiro Personāls rakstus par biznesa metrikām, lai novērtētu uzņēmuma resursu izdevumus. Mājiens, šķiet, ir skaidrs - ja darbinieki ir iesaistīti savā darbā, vidēji par 20% palielināsies arī darba ražīgums.

 

Peļņas izteiksmē tas nozīmē lūk, ko

Lai gan tikai jūs paši varat precīzi noskaidrot, kāda ir iesaistes (vai tās trūkuma) finansiālā ietekme uz jūsu uzņēmumu, pat vispārīga līmeņa dati liecina, ka skaitļi ir milzīgi. Proti, ja 85% no jūsu darbiniekiem būtu ar zemu iesaistes līmeni, katrs no viņiem būtu mazproduktīvs, rezultāts būtu līdzvērtīgs desmitiem tūkstošu eiro lielas algas samazinājumam.

Piemēram, uzņēmumam, kurā ir 500 cilvēku, 85% darbinieku ar zemu iesaistes rādītāju nozīmē, ka 425 cilvēki zināmā mērā “atsēž” savu darba dienu. Ja vidējā uzņēmuma alga ir 50, 000 eiro gadā, uzņēmums zaudē 5000 eiro peļņu uz katru no šiem cilvēkiem. Sareizinot ar 425 – paši redzat rezultātu – tas pārsniedz 2 miljonus eiro.

 

***

Darbinieku piesaiste nav stāsts tikai par katra individuālo produktivitāti.

Izteikta darbinieku iesaiste kopumā uzņēmumam nozīmē arī mazāku noslogojumu, mazāku darba kavējumu skaitu, mazāk starpgadījumu drošības jomā, un tā tālāk. Vēl dziļāka iesaiste nozīmē mazāku nepieciešamību pēc pastāvīgas darbinieku uzraudzības, mazāk laika, kas tiek pavadīts, lai trenētu komandu.

Augsta darbinieku iesaiste ir tiešām saistīta ar uzņēmuma izaugsmi un peļņas iespējām. Un tā nav tikai teorija, kas tiek “malta uz riņķi” atkal un atkal, taču par to pārliecināties praksē var tikai katrs uzņēmums pats.

 

Dalies: